Понеділок
26.02.2018
05:47
Меню сайту
Категорії каталога
Методичні розробки з світової літератури [8]
Методичні розробки з хімії [13]
Методичні розробки з біології [4]
Методичні розробки з математики [8]
Методичні розробки з географії [5]
Методичні розробки з фізичної культури [3]
Форма входу
Пошук
Друзі сайта
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Світлогірська СЗШ
Головна » Файли » МЕТОДИЧНІ РОЗРОБКИ » Методичні розробки з математики

«Знай наших!»
[ Скачать с сервера (37.5Kb) ] 28.01.2018, 18:04

Розвиваючий урок-подорож «Знай наших!» 10 клас

Хід уроку

Звучить весела музика. Учні 10-го класу займають свої місця.

Вчитель:

Доброго дня, шановні учні! Сьогодні наш урок ми присвячуємо цариці наук – математиці!

Якщо хочеш досягнути У житті своїм вершин,

Математику збагнути Мусиш тонко, до глибин.

Калькулятор і комп’ютер,-Хто сьогодні їх не зна?

Та за пояс їх запхнути Може світла голова.

Якщо хочеш бізнесменом Після школи, друже, стать,

Аксіоми й теореми Мусиш добре пам’ятать.

Якщо лікарем ти станеш,То, шановний, тут затям

Коли десь помилишся – Хтось поплатиться життям.

Не кажу про космонавтів, Вчителів і моряків.

Та коли чогось не знав, Час це вивчити настав.

Не махай на все рукою, Не лінуйся, а учись

Бо чого навчишся в школі, Знадобиться ще колись!

 

І крок «Презентаційний»

Колективний перегляд презентації «Цікаві факти з життя відомих математиків». Обговорення.

Висловлювання видатних людей про математику

  • "Математика і поезія – це вираз тієї самої сили уяви, тільки в першому разі уява звернена до голови, а в другому – до серця." (Т. Хілл)
  • "Процвітання та інтереси держави тісно пов'язані з математикою і добробутом."(Наполеон)
  • "Математику ще й тому вивчати слід, що вона розум до ладу доводить." (М.В.Ломоносов)

Колективний перегляд презентації «Історія тригонометрії».  Обговорення, відповіді на питання вікторини:.

  1. Який математик вивів ряди для синуса і косинуса? (Ньютон)
  2. Хто ввів назву тригонометричної функції тангенс? (Рагиомонтан)
  3. Хто ввів назву тригонометричної функції синус? (арабські вчені)
  4. Що означає слово «тригонометрія»? (вимірювання трикутників)

 

ІІ крок командна гра «Кросворд»

Всі учні розподіляються на дві команди. Обом командам роздається одна й та сама стаття  відомих математиків і за 10 хвилин необхідно скласти кросворд (мінімум на 5 питань) кожній команді. Потім один із учасників команди презентує кросворд на дошці, а команда-суперник розгадує. За кожну правильну відповідь-презент.

 

ЦІКАВІ ФАКТИ ПРО ВИДАТНИХ МАТЕМАТИКІВ

(джерело http://abetka.ukrlife.org/matematyky.html)

Жан Д'Aламбер (Лерон Хлопчика назвали Жаном Пероном (тобто Жаном Круглим) за іменем церкви, де його знайшли. Ставши дорослим, він сам собі вигадав ім'я: Жан Лерон Д'Аламбер.

Нікколо Тарталья. Справжнє прізвище вченого - Фонтана. Народився у бідній родині. Коли місто окупували французи, батько Нікколо загинув. Солдати грабували, палили, вбивали. Маленького Нікколо тяжко поранили і викинули у вікно, при цьому пошкодили йому щелепу, у нього був розсічений язик. Матері пощастило врятувати життя сина, але вільно говорити Нікколо вже ніколи не міг, мова його була вкрай незрозумілою, від чого він і дістав прізвисько Тарталья, тобто заїка.

Для стародавніх греків математика була насамперед геометрією. А тому над дверима Академії, де Платон навчав своїх учнів, було зроблено напис: «Нехай сюди не входить ніхто, хто не знає геометрії». Про феноменальну пам'ять Пуссена існує легенда: однієї безсонної ночі він обчислив у пам'яті 27 цифр квадратного кореня із 53-цифрового числа, а ранком записав їх.

Дазе називали людиною-рахівником. У 15 років він виступав перед публікою.

Боголюбов у 14 років став студентом Академії наук.

Ейлер у 20 років дістав запрошення до Петербурзької Академії наук, у 26 років його обрали ака­деміком.

Гамільтон у 3 роки читав, у 5 років знав три мови, у 10 років став студентом, у 12 років знав 12 мов, у 22 роки став професором. Фрідман займався наукою у 6 класі. Грін, навпаки, тільки у 40 років вступив до університету. Тарталья через бідність залишив школу, вивчивши абетку тільки до букви К. Потім самостійно опанував грамоту, оволодів латиною і грецькою мовою, математикою. Не маючи паперу для вправ, він свої записи обчислення робив на надгробках одного із затишних кладовищ. Софі Жермен батьки не дозволяли займатися математикою, якою вона захоплювалась. Софі писала свої виклади таємно ночами під ковдрою.Еварист Галуа, ще коли був хлопчиком, прочитав першу математичну книжку, що потрапила до його рук, - це була «Геометрія» Лежандра. Софія Ковалевська – перший професор «в спідниці».

Про здоров’я. Загинули від хвороби: від запалення легенів - Декорт, Больцано, Ковалевська; від серцевого нападу - Лузін; від злиднів і хвороб - Абель;у стані, близькому до психозу, - Больяй. Померли насильницькою смертю: Піфагор - випадково під час повстання: Архімед - від руки римлянина під час облоги Сиракуз: Гіпатія - вбили християнські фанатики; Вільмес - спалили інквізитори; Банах - загинув у фашистських застінках; Галуа - загинув на дуелі в 20 років, Ляпунов - самогубство. У 24 роки Паскаля розбив параліч (в дитинстві його покусав скажений пес). Він ледве пересувався на милицях, але й далі працював. Паскаль помер на 39-му році життя. Під час німецької окупації Стефана Банаха замучили фашисти: його кинули до в'язниці, де вчений був використаний як донор для годування вошей з метою виготовлення протитифозної сироватки.

Окремо слід поговорити про довгожителів серед вчених математиків. Якщо за точку відліку взяти 70 років, то до цього віку і довше дожили такі вчені, як: Кулик, Вінер, Лейбніц (по 70 років); Фішер (72); Чаплигін (73); Кардано і Архімед (по 75); Ейлер (76); Гулак (77); Лагранж (77); Галілей (78); Платон (80); Вівіані (81); Жордан (84); Діофант (84); Пуссен (87); Гаусс (88); Піфагор (90); Фалес (до 100 років). Знання математики допомогли французу Вієту розкрити шифр у листуванні іспанського короля Філіппа II під час війни Франції з Іспанією, чим він прискорив перемогу Франції. За це іспанська інквізиція оголосила Вієта чаклуном і боговідступником і присудила його до спален­ня на вогнищі.

Архімед за допомогою математичних розрахунків сконструював силу-силенну всіляких механізмів, які настільки допомагали у війні проти римлян при облозі Сиракуз, що Марцелло вимушений був сказати: «Треба припинити війну проти геометра. Тяжкохворому Вороному забороняли займатися обчисленням і взагалі математикою. Він і сам розумів, що не повинен цього робити, та водночас казав лікарям: «Як ви не розумієте, що заняття математикою - це і є життя, а інакше для чого ж тоді жити».

Коли на одній вченій раді постало питання, якому предмету у програмах віддати перевагу - мові чи математиці, піднявся мовчазний Гіббс і сказав: «Математика - це мова».

Про те, що математика може все, влучно сказав Чаплигін у розмові з майбутніми інженерами: «Вивчайте математику, все будете знати». Штейнгауз зазначав, що коли двом різним людям доручити виконати якусь одну справу, то її краще зробить математик. Больцано виступав проти уряду. За ці виступи його звільнили з роботи, віддали під нагляд поліції. Галуа був революціонером, публічно виступав проти королівського режиму. Його супротивники призвели до ситуації, що спричинила дуель, на якій він і загинув у 20 років, встигнувши за свій короткий вік зробити дуже багато в царині математики. Галілей під натиском інквізиції відрікся від «єресі Коперніка», і ще ходить легенда, що, піднімаючись з колін, він сказав: «А все ж таки вона обертається» (маючи на увазі Землю). Вільмес Паоло мав необережність у присутності інквізитора Торквемади сказати, що він знає, як розв'язуються рівняння четвертого степеня, які, за словами Торквемади, самим Богом були заховані від людей. За це Паоло було заарештовано, після страшних тортур його спалили за вироком іспанської інквізиції. Шикарда за винахід лічильної машини (арифмометра) інквізиція засудила до церковного каяття. Машину спалили. Лобачевському за його атеїзм, волелюбний характер загрожували бути звільненим з університету і відданим у солдати. Ейнштейну за часів перебування Гітлера при владі винесли заочно смертний вирок. Янішевський відмовився прийняти присягу на вірність австрійському уряду, змушений був переховуватись. Платона правитель Сиракуз Діонісій-старший продав у рабство. Гіпатію з Александрії християнські фанатики вбили за те, що вона не прийняла їхньої віри. Безу повинен був прийняти екзамен у двох своїх учнів, що захворіли на віспу. Сам Безу не хворів на віспу і дуже цього боявся. Але розумів і те, що коли учні не складуть іспит, то втратять рік навчання. Забувши про свої страхи, він поїхав до хворих, проекзаменував їх і був задоволений, бо його жертва не була марною.

Лобачевський помітив в одній із крамниць хлопчика, який кожної вільної хвилини щось обчислював. Як виявилось, це був сирота, якого господар привіз з Італії. На запитання Лобачевського, чи хоче хлопчик навчатися, той з радістю відповів: «Так». Лобачевський домовився з господарем і, забравши хлопчика, віддав його до гімназії. Закінчивши гімназію, здібний учень закінчив і університет. У майбутньому він став професором фізики. Янішевський роздавав бідним свій одяг, згодом на власні кошти відкрив притулок для сиріт і весь час утримував його. Після смерті своє тіло заповідав віддати до університетської клініки. Олександр з Вільдьє написав пісню про алгоритм, яка складається з 2645 віршів. Леонардо да Вінчі назвав механіку «раєм математичних наук».У XV ст. арифметику називали «малим мистецтвом», а алгебру - «великим мистецтвом». Ньютон сказав про математику, що вона подібна до сварливої жінки, якщо хто захоче з нею поспілкуватися, то повинен весь час сперечатися. Магницький одержав своє прізвище від Петра І за велике прaгнення до математики. Бурбакі - це псевдонім, під яким виступала ціла група вчен математиків. Лагранжа за велику ерудицію Наполеон назвав «Хеопсовою пiрамідою математичних наук». Гаусса називали «королем математики» навіть його сучасники. Вієта називали «батьком алгебри». Вінера називали «батьком кібернетики».

 

ІІІ крок вікторина «Логічний калейдоском»

(Поки представники команди готують на дошці кросворд, інші учасники відповідають на питання вікторини. Учасники обох команд піднімають руки, якщо знають правильну відповідь. Якщо команда відповіла неправильно – інша може відповісти. Кожна правильна відповідь - презент).

1. Семеро чекали на восьмого 14 хвилин. Скільки хвилин чекав кожен окремо ? (14 хв.)

2. Як називається другий місяць літа? (липень)

3. Петро ліг спати о 9 годині вечора, а будильник навів на 10 годину ранку. Скільки годин він проспав? (13 год.)

4. Яке каміння в морі? ( мокре)

5.Стіл має чотири кути. Один кут спиляли. Скільки кутів залишилося? (5 кутів)

6. Скільки пар ніг у коня? (дві)

7. Один чоловік купив трьох кіз за 3 гривні. Запитується по чому кожна коза пішла? (по дорозі)

8. Пішов мірошник на млин. У кожному із 4 кутів він побачив по 3 мішки, на кожному мішку сиділо по 3 кішки, а кожна кішка мала при собі трьох кошенят .Під   мішком сиділо по три мишки. Запитується: чи багато було ніг у млині? (дві, а решта лапи)

9.Як можна одним мішком   пшениці, змоловши її, наповнити два таких самих мішки? ( вставити один в одний).

10. Двоє пішли - три цвяхи знайшли, слідом четверо підуть-чи багато цвяхів знайдуть? (жодного).

11.Що це може бути? Дві голови, дві руки, шість ніг, а в ходьбі тільки чотири? ( вершник на коні)

12.У трьох трактористів є брат Сергій, а у Сергія немає братів. Чи може таке бути? ( трактористи жінки)

13.У кімнаті горіло 10 свічок. Шість з них погасили. Скільки свічок залишилося ? (шість)

14.Як збільшити число 66 у півтора ризи не виконуючи ніяких дій? ( перевернути)

15.На березі росло 20 груш. Подув сильний вітер, і 12 груш упало. Скільки залишилося? (жодної, на березі груші не ростуть)

16.Під яким кущем заєць ховається від дощу? ( під мокрим)

17.Куди іде кошеня, коли переходить дорогу? ( на інший бік вулиці)

18. На яке питання не можна відповісти «так»? ( «Ти спиш ?» )

19.Що в України на третьому місці, а у Франції на другому?   ( буква р)

20.Скільки яєць можна з'їсти на голодний шлунок ? (одне)

ІV крок «В здоровому тілі – здоровий дух»

Кожному учневі роздається індивідуальна картка, на якій зашифровано один з видів спорту. Щоб визначити який саме, необхідно, застосовуючи свої навички креслення і побудови геометричних фігур з’єднати послідовно по числам всі точки на малюнку. Хто справиться найшвидше – отримає презент - J.

V крок «Математичні фокуси»

Колективний перегляд відео «Топ-5 математичних фокусів». Кожен із учнів обирає один із фокусів і тренується виконувати його з іншими.

Вчитель:

Так, математика складна, вона не кожному дана

Але, як добре постаратись, повчити трохи, позайматись

То враз побачишь ненароком, що та наука- не морока.

І знею поруч по житті, можна весело іти!

 

На згадку про тиждень математики весь 10 клас отримує розмальовку, яку слід оформити і закріпити у класі як нагадування про власну силу  і красу.

Всього найкращого! Бувайте здорові, багаті і щасливі!

Презентація «Цікаві факти з життя відомих математиків»>>>

Презентація «Історія тригонометрії»>>>

 

Категория: Методичні розробки з математики | Додав: Олексій_Миколайович
Просмотров: 22 | Загрузок: 0 | Рейтинг: 0.0/0 |
Всего комментариев: 0
Добавлять Коментарі могут только зарегистрированные пользователи.
[ Реєстрація | Вхід ]